Określenie możliwości zaliczenia w okresie zawieszenia działalności stałych wydatków do kosztów uzyskania przychodu będzie wymagało zawsze indywidualnego podejścia do poszczególnych kategorii wydatków i możliwości wykazania przez przedsiębiorcę, że wydatek musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu finansów.
Trzeba pamiętać tak jak o tym, że w okresie prowadzenia działalności przedsiębiorca zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podobnie wykonywanie w okresie zawieszenia na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło tych samych czynności, które są objęte wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, może być przyjęte za działanie nieprawidłowe.
Działalność gospodarczą może wstrzymać każdy właściciel firmy, który nie zatrudnia pracowników. Oznacza to, że zawiesić działalność nie będzie mógł właściciel firmy, który zatrudnia np. osoby przebywające na urlopie wychowawczym, ze względu na to, że w rozumieniu prawa są one ciągle jego pracownikami. Zawieść działalność można dokonać minimalnie na jeden miesiąc i maksymalnie na 24 miesiące.
Zawieszenia działalności możemy dokonać osobiście (lub przez pełnomocnika) w Urządzie Gminy, KRSie, osobiście wybrać się do Urządu Gminy, KRSu aby własnoręcznie potwierdzić złożenie wniosku. Zasada „jednego okienka” powoduje, że o fakcie zawieszenia działalności nie musimy odrębnie informować państwowych instytucji finansowych takich jak urząd skarbowy, GUS oraz ZUS .
Do przemyślenia pozostaje zarówno kwestia, czy stałe wydatki, które właściciel firmy ponosi w czasie zawieszenia działalności, np. koszty telefonów itp. będą wadzić koszty uzyskania przychodu. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej mówi, że w czasie wstrzymania działalności przedsiębiorca między innymi ma prawo egzekwować wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów i finansów.