Efekty pozycjonowania strony czasami pojawiają od kilkunastu dni nawet do kliku miesięcy – wszystko zależy od prędkości indeksowania witryn przez wyszukiwarkę. W wielu wypadkach nie jest to zależne w żadnej mierze od nas. Oczywiście, możemy trochę w tym pomóc, dodając link do naszej witryny na innych stronach lub katalog stron, które są widoczne dla wyszukiwarki. Dzięki temu przy najbliższych odwiedzinach danej witryny taki link odniesie do naszego serwisu.
Odpowiednio wypozycjonowana strona ma bardzo duże znaczenie dla właściciela serwisu. Jest to związane z częstotliwością kliknięcia odsyłacza do witryny umieszczonego na pierwszej stronie w wynikach zwróconych przez wyszukiwarki. Otóż okazuje się, że linki z pierwszej strony wyszukiwania są klikane w 95% zapytań, a szansa, że ktoś kliknie pozycję znajdującą na dalszych podstronach spada do 5%. Ten podział pokazuje, jak ważne jest pozycjonowanie i jaką może ono pełnić rolę w działaniach marketingowych.
Występują dwa rodzaje pozycjonowania, SEO (Search Engine Optimization), które jest uzależnione od jakości wykonanych prac związanych z optymalizacją pozycjonowanego serwisu, i SEM (Search Engine Marketing), w którym prawie wszystko zależy od zasobności portfela inwestora. Zanim odpowiemy sobie na pytanie, która z tych metod jest najlepsza dla naszej firmy, zapoznajmy się z głownymi zaletami i wadami obu tych działań.
Zaletami metody SEO są: w długofalowym i prawidłowym pozycjonowaniu obniżenie kosztów w porównaniu do innych form marketingu w Sieci, długotrwałe efekty po zakończeniu prac związanych z pozycjonowaniem, budowanie marki i wizerunek profesjonalnej firmy, która zajmuje pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwarki, wysokie zaufanie użytkowników do naturalnych wyników zwracanych przez wyszukiwarkę, bardzo wysoki współczynnik kliknięć, w wielu wypadkach zwiększa się użyteczność serwisu dla odwiedzających użytkowników.
Odpowiednie pozycjonowanie polega na optymalizacji kodu strony internetowej, biorąc pod uwagę wymogi wyszukiwarek. Dzięki optymalizacji strona uzyskuje wyższą pozycję w porównaniu z konkurencją (jeśli ta nie wykona oczywiście podobnych lub jeszcze bardziej efektywnych zabiegów).