Także reklama dzięki nowej formie komunikacji ewoluowała. Już nie jest bierna, wręcz musi być interaktywna, musi tworzyć obustronny kontakt z odbiorcą, w zasadzie to odbiorca tworzy reklamę. Katalogi stron internetowych, zwłaszcza branżowe katalogi stron posiadają nieograniczony potencjał, który jest wykorzystywany przez niewielu. Wykorzystywany jest przez specjalistów od pozycjonowania, którzy całymi dniami dbają o pozycje stron swoich klientów.
Znaczna ilość wpisów w już istniejących katalogach stron internetowych świadczy o dużym zainteresowaniu, a także o dużej skuteczności tej formy pozycjonowania i promowania stron internetowych. Jednakże nie jest to jedyna forma takiej promocji.
Katalogi mini to specjalnie stworzone katalogi pod pozycjonowanie seo, jest to wręcz jarmark linków które prowadzą do wielu stron z różną, mniej lub bardziej interesującą tematyką. Reklamują się firmy, gminy, portale i inne katalogi stron, tworząc w ten sposób niezwykle zawiłą sieć stron internetowych i portali.
Żyjąc w świecie reklamy, stajemy się jej częścią składową, integralnym elementem całej marketingowej układanki, która przeszywa nas na wskroś pozwalając tylko w niewielkim ułamku wpływać na nią. Jest to niebywała bolączka społeczeństw informacyjnych. Strach pomyśleć o skutkach takiego rozwoju medium internetowego, którego nie da się już zatrzymać. Wszelkie nakładane przez rządy ograniczenia dostępu do internetu zostają , albo ominięte, albo przełamane przez grupy walczące o wolność słowa w internecie.
Internet zastąpił spotkania towarzyskie, rozmowy biznesowe, szkolenia czy naukę. Teraz zamiast iść na kawę czy piwo spotykamy się i rozmawiamy przez internet, Zamiast jechać na drugi koniec kraju czy świata w pięć minut tworzymy video-konferencję nie musząc ruszać się z miejsca. Nauka możliwa jest w domu dzięki specjalnym portalom e-lerningowym, wirtualnym szkołom i uczelniom wyższym.
Ten potencjał to oprócz miejsca prezentacji i kolejnego przekierowania na naszą stronę, to moc kolejnego linku który pozwala wypromować i podnieść pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych. Co skutkuje większą ilością klientów odwiedzających nasz serwis.