Reklama zewnętrzna ceniona jest przede wszystkim za możliwość bezpośredniego kontaktu z odbiorcą. Uproszczony, klarowny komunikat, oparty w przeważającej mierze na symbolice obrazu, szybko i zdecydowanie trafia do umysłu odbiorcy, kształtując pożądany wizerunek marki i produktu. Dodatkowo, odbywa się to zawsze w czasie i miejscu najbardziej do tego odpowiednim.
Pierwsze formy upubliczniania informacji dostrzec można już w czasach starożytnych -malowidła ścienne, kamienne obeliski z wyrytymi zasadami prawa czy teraktowe szyldy przydrożnych karczm i zajazdów. Pierwszy plakat „wielkoformatowy” o powierzchni 50 stóp kwadratowych powstał w 1835 roku w pracowni Jared Bell’a w Nowym Jorku.
Outdoor czyli reklama zewnętrzna, określana również terminem „out of home” lub „ooh”, oznaczającym dosłownie „poza domem”, to jedna z najpopularniejszych obecnie form komunikacji reklamowej. Do najczęściej wykorzystywanych nośników outdoorowych należą: różnego typu tablice reklamowe, billboardy, citylighty, słupy ogłoszeniowe, tablice elektroniczne i telebimy.
Dzisiaj nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania firmy bez wizytówek, papierów firmowych, zaproszeń, ulotek, reklamy w prasie, radiu czy internecie, ale również bez różnego typu form reklamy zewnętrznej.
W reklamie zewnętrznej coraz chętniej sięga się po stosunkowo tanie, a jednocześnie niezwykle efektowne formy wydruków wielkopowierzchniowych – megaboardy, banery wielkoformatowe, siatki winylowe.
Cenione są również rozwiązania, które – dzięki nietypowej, zaskakującej formie – są w stanie skutecznie wyróżnić się w otaczającej nas przestrzeni reklamowej. Rozwiązania takie zalicza się do reklamy ambientowej – „opakowania” na budynki lub środki komunikacji miejskiej, naklejki chodnikowe, reklama wielkoformatowa z wykorzystaniem form trójwymiarowych.