Spoty Radiowe są to spójne a zarazem bardzo treściwe rodzaje przekazu. Na ogół trwają od trzydziestu do sześćdziesięciu sekund, ten materiał reklamowy jest nadawany w odstępach między audycjami lub jako pauza w trakcie audycji. W tym momencie mają za zadanie jak najlepiej zareklamować dany artykuł, a także muszą być na tyle interesujące, aby nakłonić klienta do kupna tylko za pomocą dźwięku.
Właśnie z uwagi na nieobecność efektów wizualnych spoty radiowe są tak ciężkie do zrealizowania. Dlatego od początku projekt spotu trzeba odpowiednio przemyśleć. Musimy sobie postawić pytania: jak wygląda przeciętny przedstawiciel naszej grupy docelowej? Jak zyskać jego zainteresowanie w krótkim okresie? Te tematy są bardzo istotne, gdyż spot do radia, jeśli mają być chwytliwe, powinny odnosić się do klienta jego potocznym językiem.
Po ustaleniu szkicu spotu projektuje się slogan reklamowy oraz układa się treść w oparciu o istniejące ustalenia. Potem należy wybrać głos aktorski, piosenkę i efekty dźwiękowe, które wciągają emocjonalnie odbiorcę. W odpowiednim studio nagrań wszystkie te elementy zostaną w ciekawy sposób połączone i przyszykowane do emisji w stacjach radiowych. Produkcja spotów radiowych tak właśnie wygląda.
Spot radiowy produkcja to najczęściej tylko fragment rozległej kampanii reklamowej. Żeby ten element był jak najbardziej efektywny należy opracować to w jakich rozgłośniach radiowych i o jakich godzinach emitowania ma pojawić się nasz spot. Powinniśmy toteż mieć pojęcie które programy przyciągają przed radia dany profil odbiorcy, pasujący do naszej grupy docelowej.
Wyrażenie „spot” z języka angielskiego można tłumaczyć jako spostrzec. Spot to także określenie reflektora koncentrującego ostre, punktowe światło w tylko jednym miejscu, pozostawiającego resztę estrady w półmroku. Produkcja spotu radiowego ma więc za obowiązek w sposób szczególny wyróżnić wiadomość o naszym produkcie z natłoku dźwięków otaczających słuchacza.
Dalsze pytanie które powinniśmy przeanalizować, to na czym ma polegać podstawowy atut naszego spotu? Może to być np. pozytywna muzyka, zabawny scenariusz lub charakterystyczny głos lektora. Do wyboru mamy mnogie możliwości, pod warunkiem, że pamiętamy o umiarze. Przeładowane efektami spot do radia tylko odstraszają i denerwują radiosłuchacz.