Witraż jest jednym z elementów używanych do ozdabiania przestrzeni architektonicznej, jednak przez kilkaset lat wykorzystywano go wyłącznie w budynkach sakralnych. Dopiero w okresie secesji witraż na stałe wyszedł z kościelnych murów. Od tej pory sztuka witrażu bardzo się rozwinęła i znajduje coraz to nowsze zastosowania we współczesnych wnętrzach.
Przeważająca ilość projektowanych dziświtraży, jest przeznaczona na potrzeby świeckie i w niczym nie przypomina często oglądanych witraży kościelnych. Także witraże kościelne częstokroć zmieniają swoją stylistykę, coraz częściej wykorzystując wzory bardziej abstrakcyjne i geometryczne, zamiast typowych, tradycyjnych studium postaci. Takie nowatorskie zastosowanie mają witraże ostatnimi czasy coraz częściej.
Możliwe do wykorzystania w dzisiejszych czasach technologie, dają witrażystom dużą swobodę twórczą i możliwość nieprzerwanego eksperymentowania z nowymi materiałami, które mogą być użyte w tej dziedzinie. Witraże tworzone współcześnie są wytwarzane często z użyciem technik dość nowych, takich jak fusing, farby i emalie wysokotemperaturowe, silikony itp. Witraże często łączy się z aluminiowo-szklanymi fasadami budynków, mogą być stosowane jako „świecące obrazy” wykorzystujące podświetlenie jarzeniowe lub LED.
Można w tym miejscu nadmienić o tym, że witraż nie posiada zbyt dobrych właściwości termoizolacyjnych, dlatego często montuje się go w pakiecie szyb zespolonych. Dodatkową techniką jest również montaż witraża po wewnętrznej stronie pakietu szyb. Zaletą montażu witraża między szybami pakietu jest, całkowite zabezpieczenie go przed oddziaływaniem czynników atmosferycznych.
Do tego typu zastosowań, świetnie nadają się duże powierzchnie sklepowe, banki i inna tego typu architektura wnętrz. witraże nadają im niezwykły charakter, dając wrażenie, że znaleźliśmy się w miejscu niepowtarzalnym i tajemniczym. Łatwo, więc zauważyć, iż taka architektura wnętrz może być istotnym elementem strategii marketingowej przedsiębiorstwa.