Obróbkę kół zębatych można podzielić na dwie podstawowe grupy: nacinanie uzębień w obrabianych przedmiotach oraz obróbkę wykańczającą uzębień już naciętych. Nacinanie uzębień kół zębatych oraz zębatek wykonuje się najczęściej metodami kształtowymi i obwiedniowymi.
Frezy modułowe ślimakowe są wykonywane ze stali szybkotnących. Mają ostrza zataczane, a ich rowki wiórowe są z reguły śrubowe. Frezy modułowe ślimakowe są produkowane jako: zdzieraki, (do wstępnej obróbki uzębień), półwykańczaki (do obróbki uzębień obrabianych, następnie wiórkowaniem lub szlifowaniem), wykańczaki (obrabiające uzębienia na gotowo).
Nacinanie kół zębatych metodami kształtowymi jest obrabiane za pomocą: frezów modułowych krążkowych i trzpieniowych, kształtowych noży dłutowniczych i przeciągaczy. Metody kształtowe należy uważać za zastępcze, ponieważ są mało dokładne.
Mała dokładność nacinania uzębień metodami kształtowymi jest spowodowane trudnością wykonania dokładnego zarysu narzędzia oraz trudnością ustawienia narzędzia w płaszczyźnie symetrii wrębu, co w rezultacie daje zęby przesadzone. Ponadto dużą rolę spełnia wielkość zagłębienia narzędzia, gdyż nieprawidłowe zagłębienie zniekształca zarys zęba.
Do wad metody kształtowej nacinania zębatek zalicza się również konieczność stosowania dużej liczby narzędzi. Wymaga ona innego narzędzia dla każdej liczby zębów, dla każdego modułu i kąta przyporu. W rzeczywistości warunki te nie są tak ściśle przestrzegane, co powoduje zmniejszenie dokładności tej metody.
Obróbka końcowa stosowana jest tylko do uzębień, od których wymaga się dużej dokładności. Obróbka końcowa kół w stanie miękkim odbywa się poprzez: nagniatanie (poprawia chropowatość powierzchni) lub wiórkowanie (poprawia zarys zęba, chropowatość powierzchni, zmniejsza błąd podziałki).
Nacinanie obwiedniowe uzębień może się odbywać za pomocą: frezów modułowych ślimakowych, noży dłutowniczych, noży strugarskich i głowic frezowych. W metodzie obwiedniowej zarysy boków zęba są wykonywane przez kolejne położenia krawędzi skrawających narzędzia, wykonującego ruch roboczy i ruch toczny razem z obrabianym kołem.