Dynamiczny wzrost technologii informacyjnej oraz sieci spowodował, że gospodarka wykształciła nowy sektor: biznes elektroniczny . Wymiana informacji oraz kontaktów zachodzi w wirtualnej przestrzeni, która sprzyja również zdalnemu zawieraniu transakcji. Aktualny rynek e-biznesowy zawiera bogatą gamę platform. Z uwagi na charakter poszczególnych portali internetowych, należy wyszczególnić kilka ich odmian.
Serwisy wg kryteriów merytorycznych:
a) portale informacyjne: stworzone do przekazywania dużej wiedzy ogólnej z danej dziedziny życia czy gospodarki;
b) portale społecznościowe: prezentowanie ogólnego zarysu danej firmy oraz jej oferty;
c) serwisy zapytaniowe (w tym portale aukcyjne): prezentacja konkretnych ofert handlowychusług sprzedawcy.
Podział ze względu na kryteria techniczne:
- portale ogólne – traktujące biznes elektroniczny, jako element całej gospodarki;
- platformy wyspecjalizowane: portale związane np. z daną branżą (np. Inwestycje w Innowacje – platforma łącząca partnerów biznesowych, ukierunkowana na popularyzację przedsiębiorczości).
Przykład e-platformy:www.InwestycjewInnowacje.pl. Inwestycje w Innowacje jest prestiżową platformą internetową, której ideą główna jest promocja Przedsiębiorczości, innowacyjności oraz kreatywności. Celem strony www jest domeną Partnerów biznesowych, w tym podmiotów poszukujących kapitału z inwestorami. Na łamach serwisu publikowane są oferty inwestycyjne wg kategorii: szukam inwestora, sprzedam firmę czy zainwestuję.
Kryterium przedmiotu oferty:
- portale – skierowane na sprzedaż towarów;
- strony www usługowe – oferujące tzw. eusługi
Istnienie portali internetowych w czystych postaciach jest jednak spotykane wyjątkowo rzadko. Najczęściej użytkownik ma do czynienia z formami pośrednimi. Niezależnie od formy platformy, bezpośrednim celem jest wykreowanie rynku – miejsca, gdzie spotykają się podaż i popyt.