Przedsiębiorstwo handlowe nie może poprzestawać na zaoferowaniu wybranej grupie konsumentów odpowiedniego zestawu ziół po atrakcyjnej cenie i w dogodnym miejscu. Niezbędne jest efektywne komunikowanie się z obecnymi i potencjalnymi nabywcami, celem przekazywania informacji o oferowanych towarach, przekonywanie i budzenie skłonności do zakupu. W warunkach konkurencji promocja staje się nieodzownym instrumentem oddziaływania firmy na nabywcę w sklep zioła .
W tej chwili oferta największych hurtowni farmaceutycznych w Polsce przekracza średnią europejską. Z kolei obniżka marż aptecznych jednych z najniższych w Europie, może mieć bardzo negatywny wpływ na dostępność leków. Niezbyt dobra sytuacja ekonomiczna wielu aptek i sklep zioła może się pogorszyć i aptekarza nie będzie stać na posiadanie wszystkich niezbędnych leków. Także zmniejszenie refundacji wpłynie negatywnie na dostępność leków. Zmniejszą się automatycznie obroty hurtowni i producentów.
W promocji na rynku farmaceutycznym duże znaczenie ma wyróżnienie dwóch grup: leków sprzedawanych na receptę i leków sprzedawanych bez recepty, oraz sklep zioła . Dla pierwszej grupy leków docelowym segmentem, do którego kieruje się działania promocyjne są lekarze, a nie ostateczni nabywcy (pacjenci), którzy nie mają w zasadzie wpływu (lub mają bardzo ograniczony) na wybór konkretnego medykamentu. W drugiej grupie nabywcą jest pacjent, który nie jest związany receptą i dokonuje w miarę swobodnego wyboru leku.
Obrót lekami regulują przepisy prawa farmaceutycznego, które szczegółowo określają między innymi kwalifikacje osób zajmujących się sprzedażą leków i zasady dopuszczania leków do obrotu w placówkach poza aptecznych i punktach aptecznych. Obrót lekami w Polsce mogą prowadzić wyłącznie hurtownie farmaceutyczne lub hurtownie, które uzyskały pozwolenie na obrót lekami, a wśród detalistów – apteki, sklep zioła .
Ekonomiści omawiają cechy rynku farmaceutycznego, czynniki kształtujące jego otoczenie, a także stosowane na nim instrumenty i strategie marketingowe. Uwagę zwracają na: zasady i etapy tworzenia strategii marketingowych oraz charakterystykę różnych strategii stosowanych na rynku. Przedstawiają również sklep zioła , strategie wprowadzania go na rynek, rolę opakowania i różne sposoby budowania pozycji marki.