Istota strategii marketingowej w sektorze farmaceutycznym sprowadza się do tworzenia odpowiedniej kompozycji poszczególnych elementów i wiązanie ich w pewną całość w zależności od: sprzedawanego produktu, charakteru rynku i cech konsumentów, a także stosowanych systemów sprzedaży. Każde przedsiębiorstwo realizuje swoje cele, jakimi są zaspokajanie potrzeb społecznych, dążenie do utrzymania się na rynku i maksymalizacji zysku. Właśnie przez realizację tych celów przedsiębiorstwo określa swoją pozycją na rynku.
Marketing jest szczególnie niezbędny w każdym rozwiniętym społeczeństwie, gdzie szeroki asortyment produkcji przeznaczony jest dla licznej grupy klientów. Aby hurtownia farmaceutyczna osiągnęła silną pozycję na rynku musi mieć sformułowaną strategię marketingową, która jest elementem strategii ogólnej oraz planu strategicznego. Należy również podkreślić, że nie da się jednocześnie sformułować sensownej strategii marketingowej, jeżeli przedsiębiorstwo wcześniej nie określi celów swego działania.
Silna konkurencja na rynku produktów farmaceutycznych pociąga za sobą wzrost wydatków przeznaczonych przez przedsiębiorstwo na marketing. Który jest nie tylko procesem poznawania potrzeb konsumenta i ich zaspokajania, lecz także kreowania jego potrzeb. Współczesny rynek stwarza klientom liczne możliwości dokonywania wyboru spośród produktów konkurencyjnych ze sobą nie tyle samym wyborem, ile zakresem i jakością usług towarzyszących ich sprzedaży.
Kształtowanie funkcji produktu – leku jest prowadzone przez wiele podmiotów. Na rynku farmaceutycznym, w procesie tym uczestniczą przede wszystkim zakłady produkcyjne, które koncentrują uwagę na funkcjonalności i skuteczności leku, hurtownie farmaceutyczne zajmujące się dostarczeniem produktów do aptek oraz apteki, sprzedające leki pacjentom. W sektorze farmaceutycznym produkt ma specyficzne znaczenie wśród elementów marketingu.
Marketing farmaceutyczny obejmuje sferę badań oraz instrumentów i działań uruchamianych i wykorzystywanych w kształtowaniu zjawisk rynkowych. Obie te sfery składają się z kilku elementów. Jednym z nich są instrumenty i działania związane z produktem, czyli lekiem. W procesie programowania i organizowania działań handlowych na rynku farmaceutycznym nie występują one samoistnie, lecz w połączeniu z innymi instrumentami marketingowymi wykorzystywanymi do aktywnego oddziaływania na rynek.