Wyposażenie współczesnego warsztatu mechanicznego niewiele przypomina jego poprzedników, chociażby z przed kilkunastu lat. Rozwój technologii w motoryzacji wymusił przeobrażenia także w sferze rozwoju sektora narzędzi warsztatowych. Współcześnie mechanik nie ma szans obyć się bez wyspecjalizowanych maszyn i narzędzi, aby dokonać naprawy w nowoczesnych autach. Popularna ‘złota rączka’ zastąpiona została przeróżnymi testerami i urządzeniami badawczymi. W dalszej części artykułu przedstawię część z nich.
Pomimo coraz większemu zastosowaniu wyspecjalizowanych urządzeń w warsztatach samochodowych, w dalszym ciągu największe zastosowanie mają tradycyjne klucze, a wśród nich: klucze oczkowe, klucze płaskie, klucze trzpieniowe, klucze płasko-oczkowe, klucze nastawneoraz wiele innych, bardziej lub mniej wyspecjalizowanych.
Jednym z częściej spotykanych w serwisie samochodowym narzędzi są klucze udarowe. Narzędzia te są wykorzystywane do bezproblemowego dokręcania i odkręcania nakrętek i różnorakich śrub w samochodzie. Praca kluczy udarowych możliwa jest dzięki sprężonemu powietrzu, rozprowadzonemu w warsztacie specjalnymi przewodami. Ciśnienie wytwarzane jest przez sprężarkę powietrza z zasobnikiem ciśnieniowym.
Trudno wyobrazić sobie normalną pracę dobrze zorganizowanego warsztatu mechanicznego bez takiego wyposażenia jakim są podnośniki samochodowe. Umożliwiają one szybki dostęp do podwozia pojazdu co czyni pracę mechanika łatwiejszą i efektywniejszą. Występują różne typy podnośników, między innymi hydrauliczne, mechaniczne, stacjonarne, mobilne, jedno i wielokolumnowe.
Kiedy zdarzy się konieczność wymiany zestawu rozrządu w samochodzie, wówczas niezbędnym narzędziem staje się blokada rozrządu. Ma ona za zadanie ustalić mechanizm rozrządu, a konkretnie wałek (wałki) rozrządu i koła rozrządu w odpowiednich pozycjach przy czynnościach związanych z naprawą rozrządu w samochodzie.