Współczesny dzieło malarskie zaścianka Bohatyrowiczów odległy jest od czasu sielankowej idealizacji Orzeszkowa ukazuje jego mieszkańców w charakterze ludzi żyjących później z pracy własnych rąk, jednakże podkreśla pozytywne cechy przedstawicieli rodu: Kultywowanie pamięci o krwawych wydarzeniach wydarzeniach z przeszłości narodu oraz szacunku do pracy, znakomity się traktowaniem jej jak świętości. Obraz arkadii pojawia się oraz w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego. Główny chwat – Cezary Baryka,
sandały jedzie do polszczyzna wierząc, że zastanie tam w dużym stopniu rozwiniętą cywilizacje naukowo-techniczną. Ojciec, Seweryn Baryka opowiedział mu zanim śmiercią zmyśloną historie o szklanych domach o postępie tudzież dobrobycie. Cezary starsza się racjonalnie ustosunkować się aż do mitu szklanych domów, choć podświadomie marzy o spełnieniu się wizji ojca. Szuka stąd w Polsce kolorowych wsi spośród czystymi natomiast higienicznymi obejściami, jednak nie znajduje ich, przeżywa gorzki smak rozczarowania. Bohaterowi „Przedwiośnia” dane jest choć odwiedzanie prawdziwej Arkadii. Po wojnie poslko-bolszewickiej trafia aż do Nawłoci, która nawet w dzisiejszych czasach mogłaby czmychać za wymarzone miejsce. Próżniaczy tryb życia na dworze, miłostki,
trampki przejażdżki konne zaś uroki obficie zastawionego stołu bez wątpienia przypomina idyllę w pewnej mierze żywcem przeniesiona z eposu Mickiewicza. Z przedstawionych przezemnie wizji szczęścia (arkadii).
Widać jak mogą stanowić one rozumiane. Jak zmieniały się na przestrzeni wieków. Na te przemiany miały doniosłość uzdolnienie historyczne, potrzeby człowieka, które ewoluują, czyli zmieniają się w czasie. Władysław Tatarkiewicz w sukienki swym traktacie „traktacie szczęściu” w dwoisty sposób podaje definicję szczęścia, z której pierwsza brzmi – eudajmonia jest trwałe, pełne tudzież uzasadnione błogość z życia. Druga i to obecność dające trwałe, pełne tudzież uzasadnione zadowolenie.