Współczesny obraz zaścianka Bohatyrowiczów daleki jest od sielankowej idealizacji Orzeszkowa ukazuje jego mieszkańców w charakterze ludzi żyjących potem spośród pracy własnych rąk, niemniej podkreśla pozytywne cechy przedstawicieli rodu: Kultywowanie pamięci o krwawych wydarzeniach wydarzeniach z przeszłości narodu tudzież szacunku do pracy, świetny się traktowaniem jej jak świętości. Obraz arkadii pojawia się i w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego. Główny gieroj – Cezary Baryka, sukienki jedzie do polski wierząc, iż zastanie tam w znacznym stopniu rozwiniętą cywilizacje naukowo-techniczną. Ojciec, Seweryn Baryka opowiedział mu nim śmiercią zmyśloną historie o szklanych domach o postępie tudzież dobrobycie. Cezary mamuśka się racjonalnie ustosunkować się do mitu szklanych domów, wprawdzie podświadomie marzy o spełnieniu się wizji ojca. Szuka wobec tego w Polsce kolorowych wsi z czystymi zaś higienicznymi obejściami, wszelako nie znajduje ich, przeżywa gorzki smak rozczarowania. Bohaterowi „Przedwiośnia” dane jest jednak odwiedzanie prawdziwej Arkadii. Po wojnie poslko-bolszewickiej trafia do Nawłoci, która nawet w dzisiejszych czasach mogłaby brać nogi za pas wewnątrz wymarzone miejsce. Próżniaczy postępowanie życia na dworze, miłostki, sukienki przejażdżki konne natomiast uroki szczodrze zastawionego stołu bez wątpienia przypomina idyllę bez mała żywcem przeniesiona z eposu Mickiewicza. Z przedstawionych przezemnie wizji szczęścia (arkadii).
Widać podczas gdy mogą istnieć one rozumiane. Jak zmieniały się na przestrzeni wieków. Na te przemiany miały wpływ warunki historyczne, potrzeby człowieka, które ewoluują, alias zmieniają się w czasie. Władysław Tatarkiewicz w sukienki swym traktacie „traktacie szczęściu” w przeciwstawny modus podaje definicję szczęścia, spośród której pierwsza brzmi – szczęście jest trwałe, pełne zaś uzasadnione zadowolenie spośród życia. Druga oraz to egzystencja dające trwałe, pełne i uzasadnione zadowolenie.