Współczesny obraz zaścianka Bohatyrowiczów odległy jest odkąd sielankowej idealizacji Orzeszkowa ukazuje jego mieszkańców jak ludzi żyjących potem spośród pracy własnych rąk, tymczasem podkreśla pozytywne cechy przedstawicieli rodu: Kultywowanie pamięci o krwawych wydarzeniach wydarzeniach spośród przeszłości narodu i szacunku do pracy, renomowany się traktowaniem jej jako świętości. Obraz arkadii pojawia się dodatkowo w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego. Główny junak – Cezary Baryka, sukienki jedzie do język ojczysty wierząc, iż zastanie tam w dużej mierze rozwiniętą cywilizacje naukowo-techniczną. Ojciec, Seweryn Baryka opowiedział mu przed śmiercią zmyśloną historie o szklanych domach o postępie natomiast dobrobycie. Cezary stara się racjonalnie ustosunkować się do mitu szklanych domów, jakkolwiek podświadomie marzy o spełnieniu się wizji ojca. Szuka zatem w Polsce kolorowych wsi spośród czystymi a higienicznymi obejściami, wprawdzie nie znajduje ich, przeżywa gorycz rozczarowania. Bohaterowi „Przedwiośnia” dane jest wprawdzie odwiedzanie prawdziwej Arkadii. Po wojnie poslko-bolszewickiej trafia aż do Nawłoci, która nawet w dzisiejszych czasach mogłaby zwiewać za wymarzone miejsce. Próżniaczy procedura życia na dworze, miłostki, sukienki przejażdżki konne natomiast uroki szczodrze zastawionego stołu bez wątpienia przypomina idyllę poniekąd żywcem przeniesiona spośród eposu Mickiewicza. Z przedstawionych przezemnie wizji szczęścia (arkadii).
Widać podczas gdy mogą egzystować one rozumiane. Jak zmieniały się na przestrzeni wieków. Na te przemiany miały waga dar historyczne, potrzeby człowieka, które ewoluują, inaczej zmieniają się w czasie. Władysław Tatarkiewicz w sukienki swym traktacie „traktacie szczęściu” w ambiwalentny tryb podaje definicję szczęścia, z której pierwsza brzmi – szczęście jest trwałe, pełne natomiast uzasadnione spokój spośród życia. Druga oraz to bytowanie dające trwałe, pełne i uzasadnione zadowolenie.