Współczesny obraz zaścianka Bohatyrowiczów zdalny jest od momentu sielankowej idealizacji Orzeszkowa ukazuje jego mieszkańców w charakterze ludzi żyjących później spośród pracy własnych rąk, jednak podkreśla pozytywne cechy przedstawicieli rodu: Kultywowanie pamięci o krwawych wydarzeniach wydarzeniach z przeszłości narodu zaś szacunku aż do pracy, wybitny się traktowaniem jej w charakterze świętości. Obraz arkadii pojawia się oraz w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego. Główny chojrak – Cezary Baryka, sukienki jedzie do mowa ojczysta wierząc, iż zastanie w ową stronę wielce rozwiniętą cywilizacje naukowo-techniczną. Ojciec, Seweryn Baryka opowiedział mu nim śmiercią zmyśloną historie o szklanych domach o postępie natomiast dobrobycie. Cezary stara się racjonalnie ustosunkować się aż do mitu szklanych domów, jednakże podświadomie marzy o spełnieniu się wizji ojca. Szuka w związku z tym w Polsce kolorowych wsi z czystymi i higienicznymi obejściami, atoli nie znajduje ich, przeżywa gorzki smak rozczarowania. Bohaterowi „Przedwiośnia” dane jest lecz zwiedzanie prawdziwej Arkadii. Po wojnie poslko-bolszewickiej trafia do Nawłoci, która nawet w dzisiejszych czasach mogłaby brać nogi za pas w ciągu wymarzone miejsce. Próżniaczy badania życia na dworze, miłostki, sukienki przejażdżki konne i uroki bogato zastawionego stołu bez wątpienia przypomina idyllę niby żywcem przeniesiona z eposu Mickiewicza. Z przedstawionych przezemnie wizji szczęścia (arkadii).
Widać gdy mogą egzystować one rozumiane. Jak zmieniały się na przestrzeni wieków. Na te przemiany miały doniosłość predyspozycja historyczne, potrzeby człowieka, które ewoluują, czyli zmieniają się w czasie. Władysław Tatarkiewicz w sukienki swym traktacie „traktacie szczęściu” w dwoisty postępowanie podaje definicję szczęścia, z której pierwsza brzmi – eudajmonia jest trwałe, pełne a uzasadnione błogostan spośród życia. Druga i owo egzystencja dające trwałe, pełne natomiast uzasadnione zadowolenie.