Satelitarne systemy nawigacji są chwilowo postrzegane jako najbardziej perfekcyjny sposób umożliwiający wzmożenie efektywności występowania jednostek przewozowych, które korzystają z potrzeby pozycjonowania samochodów. Pozycjonowanie aut jest to realizowane przez optymalizację wymierzania szlaków transportów z równoległym udoskonaleniem jakości usług transportowych, a w szczególności ich punktualności. Systemy te dopuszczają uniezależnienie się od standardowych naziemnych systemów nawigacji oraz pozycjonowania samochodów, uproszczenie platformy systemów łączności, a także osiągnięcie oszczędności operacyjnych. W rezultacie jest dopuszczalna optymalizacja kosztów frachtowych przez zmniejszenie zużycia paliwa oraz minimalizację czasu tranzytu.
Decydującym zadaniem satelitarnych systemów nawigacji jest określenie pozycji umiejscawianego obiektu (samochodu, statku, samolotu), w dowolnym punkcie na świecie, przez podanie współrzędnych geograficznych, które bezsprzecznie determinują pozycjonowanie obiektu w przestrzeni. Do realizacji tego celu każdy z systemów stosuje w większości wypadków pewną, ustaloną przez system, liczbę satelitów. Każdy z tych satelitów nadaje sygnał zawierający informację o swojej pozycji i czasie. Do określenia pozycjonowania intrygującego nas obiektu są wykorzystywane odpowiednie zależności pomiędzy sygnałami pochodzącymi z różnych satelitów.
Omawiane systemy nawigacji satelitarnej używane do pozycjonowania samochodów mogą być także wykorzystywane jako testowe źródła częstotliwości odniesienia o wysokiej precyzji. Pozwala to na ich wykorzystanie w systemach pozycjonowania dokładnego czasu oraz do synchronizacji sieci telekomunikacyjnych.
Do systemów nawigacji satelitarnej można zaliczyć między innymi niżej wymienione.
Systemy o zasięgu ogólnoświatowym:
· GPS (Global Positioning System),
· GLONNASS (Global Navigation Satellite System).
Zapewniają one możliwość lokalizacji dowolnego obiektu z dokładnością rzędu 100 m z prawdopodobieństwem 98%.
Systemy o zasięgu regionalnym:
· EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) będący rozszerzeniem regionalnym systemów globalnych w celu poprawienia dokładności pozycjonowania obiektów (zwiększenie dokładności do około 5 – 10 m),
· EUTELTRACS (Eutelsat Transport Ranging and Communication Services).