Współczesny obraz zaścianka Bohatyrowiczów zdalny jest odkąd sielankowej idealizacji Orzeszkowa ukazuje jego mieszkańców jak ludzi żyjących dalej spośród pracy własnych rąk, tymczasem podkreśla pozytywne cechy przedstawicieli rodu: Kultywowanie pamięci o krwawych wydarzeniach wydarzeniach spośród przeszłości narodu natomiast szacunku do pracy, wybitny się traktowaniem jej jako świętości. Obraz arkadii pojawia się również w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego. Główny śmiałek – Cezary Baryka, sukienki jedzie do polski wierząc, iż zastanie tam o wiele rozwiniętą cywilizacje naukowo-techniczną. Ojciec, Seweryn Baryka opowiedział mu przed śmiercią zmyśloną historie o szklanych domach o postępie i dobrobycie. Cezary starsza się racjonalnie ustosunkować się do mitu szklanych domów, acz podświadomie marzy o spełnieniu się wizji ojca. Szuka zatem w Polsce kolorowych wsi z czystymi i higienicznymi obejściami, niemniej nie znajduje ich, przeżywa gorycz rozczarowania. Bohaterowi „Przedwiośnia” dane jest choć odwiedzanie prawdziwej Arkadii. Po wojnie poslko-bolszewickiej trafia aż do Nawłoci, która nawet w dzisiejszych czasach mogłaby dawać dyla w ciągu wymarzone miejsce. Próżniaczy tryb życia na dworze, miłostki, sukienki przejażdżki konne zaś uroki obficie zastawionego stołu bez wątpienia przypomina idyllę nieomal żywcem przeniesiona z eposu Mickiewicza. Z przedstawionych przezemnie wizji szczęścia (arkadii).
Widać kiedy mogą być one rozumiane. Jak zmieniały się na przestrzeni wieków. Na te przemiany miały autorytet zdolność historyczne, potrzeby człowieka, które ewoluują, alias zmieniają się w czasie. Władysław Tatarkiewicz w sukienki swym traktacie „traktacie szczęściu” w dwoisty sposób podaje definicję szczęścia, spośród której pierwsza brzmi – eudajmonia jest trwałe, pełne tudzież uzasadnione zadowolenie spośród życia. Druga zaś to życie dające trwałe, pełne oraz uzasadnione zadowolenie.