Pomysł na reklamę powinien być w miarę prosty, ponieważ większa część reklam trwa tylko 30 sekund, a jest to ogromne ograniczenie emisji dla naszej wypowiedzi. Dlatego odpowiedni scenariusz do reklamy radiowej skupia się na jednej zalecie towaru którą chcemy zareklamować. Niejednokrotnie jest to zysk jaki klient będzie miał z zakupu.
Każdy scenariusz do reklamy zaczynamy tworzyć od nagłówka, to znaczy od hasła reklamowego, które podsumuje nasz przekaz. W tym celu musimy wiedzieć gdzie kierujemy reklamę oraz pamiętać o znaczeniu kampanii reklamowej. Inaczej sformułujemy przekaz o nowościach na rynku, a inaczej będzie brzmiała reklama przypominająca znaną firmę.
Posiadając już hasło reklamowe możemy przejść do treści spotu. Jeżeli występuje parę osób tekst spotu powinien być przedstawiony w formie z podziałem na role. Dodatkowo scenariusz do reklamy powinien mieć całkowity opis ścieżki dźwiękowej oddającej nastrój i wszystkich efektów, które w ustalonym czasie będą występowały, zgrane z obrazem.
Zrobienie dobrego scenariusza do spotu reklamowego to fragment decydujący o jej efektywności.
Powinien on mieć wszystko, co chcielibyśmy przekazać słuchaczom. Scenariusz do reklamy radiowej to jednak nie tylko treść przekazu. Projekt należy rozwinąć o dobranie muzyki, efektów, obrazu. Wszystkie te elementy musimy zawrzeć w scenariuszu jeśli myślimy o zrobieniu skutecznej reklamy.
Agencje reklamowe i domy mediowe przekazują tworzenie tekstów reklam doświadczonym copywriterom. Osoba z bardzo wielkim doświadczeniem i wiedzą o branży da rade wymyślić zarówno trafne hasło reklamowe, jak i kompletny scenariusz do reklamy radiowej. Jest to o tyle ważne, ponieważ konkretny scenariusz to już połowa sukcesu. Trzeba skoncentrować się na tej części pracy również dlatego, że z dobrym scenariuszem realizacja całej reklamy przebiega szybko i sprawnie, a to jest zawsze oszczędność budżetu.
Skłonić odbiorców do oczekiwanej reakcji możemy na szereg sposobów, na przykład: pobudzenie emocji, odwołanie do obiegowych poglądów, wyznanie autorytetu, zapowiedź niezwykłych dobrodziejstw po kupnie towaru. Najskuteczniejsze reklamy są tak tworzone, aby same kreowały potrzeby u grupy docelowej.