Firmy mające za sobą wcześniejsze doświadczenie wdrożenia systemu ERP z pewnością mają większe szanse na powodzenie przedsięwzięcia.Po wdrożeniu rozwiązania CRM można się spodziewać: wzrostu skuteczności handlowców, zmniejszenia strat z powodu fluktuacji kadr i czasowych absencji, wzrostu jakości komunikacji pomiędzy działami firmy, obniżenia kosztów marketingowych,wzrostu standardów (metodyki sprzedaży, obsługi klienta).
Naczelną zasadą przyjętą przy analizie i tworzeniu planu oraz samym procesie wdrażania CRM, jest wprowadzenie takich zmian, które przyniosą firmie korzyści. Mając na uwadze, że CRM wnosi w na wstępie zmiany organizacyjne konieczne staje się przeanalizowanie bieżącego modelu biznesu przedsiębiorstwa i jego dostosowanie do filozofii CRM, ocena przedsiębiorstwa pod względem jego przygotowania do wdrożenia oraz przeanalizowanie wpływu praktyk CRM na główną strategię przedsiębiorstwa – aktualny model biznesu.
Podczas przeprowadzania implementacji systemu CRM, które może trwać wiele miesięcy, należy zespolić wszystkie wewnętrzne działy wokól klienta, rozwiązanie nie będzie bowiem odpowiednie dla firm, które nie stawiają klientów w swoim centrum. Zakup systemu informatycznego wspomagającego funkcjonowania CRM jest podyktowany chęcią polepszenia obiegu informacji w firmie.
Aby rozłożyć obciążenie równomiernie przez cały czas trwania procesu wdrożenia systemu CRM trzeba podzielić wdrożenie na kilka etapów – dlatego istotnym elementem wybranego oprogramowania powinna być modułowość. Chodzi tutaj o wskazanie kilku wyraźnych kamieni milowych, a także związanych z nimi zadań do wykonania i procedur kontrolnych.
Ważne jest aby rozpatrywać strategie przedsiębiorstwa w przedziałach krótko, średnio i długookresowych. Faza analizy ma na celu ustalić cele wdrożenia oraz opracować, jak powinno wyglądać przedsiębiorstwo po wdrożeniu. Do zadań tej fazy należy określenie zasobów technicznych, badanie oczekiwać wszystkich potencjalnych użytkowników systemu, określonie procesów biznesowych oraz zdobycie informacji na temat osiągalnych na rynku systemów CRM. Jako wynik zespół wdrożeniowy powinien uzyskać listę procesów uszeregowanych wg priorytetów, spis wymagań sprzętowych oraz listę wymagań wobec personelu. Na tym etapie okazać się może, że planowane zmiany znacznie przewyższą przeznaczony na ten cel budżet.