Współczesny dzieło malarskie zaścianka Bohatyrowiczów zdalny jest od sielankowej idealizacji Orzeszkowa ukazuje jego mieszkańców jak ludzi żyjących w przyszłości z pracy własnych rąk, choć podkreśla pozytywne cechy przedstawicieli rodu: Kultywowanie pamięci o krwawych wydarzeniach wydarzeniach spośród przeszłości narodu natomiast szacunku aż do pracy, pierwsza klasa się traktowaniem jej jak świętości. Obraz arkadii pojawia się również w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego. Główny junak – Cezary Baryka, sukienki jedzie aż do język polski wierząc, że zastanie tam wielce rozwiniętą cywilizacje naukowo-techniczną. Ojciec, Seweryn Baryka opowiedział mu przed śmiercią zmyśloną historie o szklanych domach o postępie a dobrobycie. Cezary stara się racjonalnie ustosunkować się aż do mitu szklanych domów, wprawdzie podświadomie marzy o spełnieniu się wizji ojca. Szuka ergo w Polsce kolorowych wsi z czystymi zaś higienicznymi obejściami, jednak nie znajduje ich, przeżywa gorzkość rozczarowania. Bohaterowi „Przedwiośnia” dane jest acz odwiedzanie prawdziwej Arkadii. Po wojnie poslko-bolszewickiej trafia do Nawłoci, która nawet w dzisiejszych czasach mogłaby brać nogi za pas za wymarzone miejsce. Próżniaczy postępowanie życia na dworze, miłostki, sukienki przejażdżki konne oraz uroki hojnie zastawionego stołu bez wątpienia przypomina idyllę jakby żywcem przeniesiona z eposu Mickiewicza. Z przedstawionych przezemnie wizji szczęścia (arkadii).
Widać gdy mogą egzystować one rozumiane. Jak zmieniały się na przestrzeni wieków. Na te przemiany miały prestiż predyspozycja historyczne, potrzeby człowieka, które ewoluują, inaczej zmieniają się w czasie. Władysław Tatarkiewicz w sukienki swym traktacie „traktacie szczęściu” w przeciwstawny postępowanie podaje definicję szczęścia, z której pierwsza brzmi – eudajmonia jest trwałe, pełne natomiast uzasadnione błogość spośród życia. Druga natomiast owo egzystencja dające trwałe, pełne natomiast uzasadnione zadowolenie.